Oct 29, 2011

CIKEN APE XBOLEY MKN??..

Ciken ape yang xboley mkn?? jawapannya...CIKEN POP!!hahahhah..
da lame rase nyer xbuat enrty..
rindu rasenye...

arini..hari ke 6 cik awatif kene ciken pop!
sian cik awatif..asek nangis2 jer..
tido pn meracau jer..
aduhhh..kesian nyer..xtertanggung rasenye..

cheq pn xle lame2 duk ngadap laptop nie ha..
kang meraung anakanda tersayang tu kang..
oke..sayang sume...n tolong doakan cik awatif cepat sembuh ye..

Oct 21, 2011

SEGMEN NASZ : LU REVIEW GUA, GUA REVIEW LU. OK?

Menjoinkan diri dalam segmen bro nasz plak..hihihi...
cheq rase oke gak bro nasz wat cmni..macam cheq follower xsampai pn 100 lagi
so segmen cmni..mmg cheq tggu..mache yer bro nasz..

kata-kata bro nasz : 
Amaran : Blogger yang join segmen ni, kena review blogger yang saya dah pasang-pasangkan. Tak boleh join segmen ni pastu tinggalkan je. Jujurlah dengan diri sendiri. Walaupun saya tak nampak, tapi Allah nampak. So, sebelum nak  join, korang fikir dulu sama ada korang mampu nak teruskan atau tidak. Itu je.

sape2 nk join..juz TEKAN SINI oke..guys..c..ya!!


10 Ibu Paling Unik Dan Aneh Di Dunia.

Berikut ini adalah ibu-ibu yang pernah ada di dunia dan merupakan ibu-ibu yang paling unik dan aneh yang pernah ada di catatkan.
1. Melahirkan 8 Bayi Dengan Selamat
Dikenal sebagai “Octomom”, Nadya Denise Doud-Suleman Gutierrez menarik perhatian antarabangsa setelah melahirkan kembar lapan (octuplets) pada bulan Januari 2009. Bayi Nadya ialah Octuplets kedua yang lahir dan hidup di AS dan juga menjadi satu set lengkap kembar lapan hidup paling lama dalam sejarah dunia. Reaksi masyarakat untuk kelahiran kembar lapan pada awalnya positif sehingga berita mulai bocor bahawa Nadya tidak berkahwin, menganggur dan sudah memiliki enam anak-anak lain di bawah usia lapan tahun.


2. Ibu Paling Muda [5 Tahun]
 
Lina Madinah adalah ibu termuda dalam sejarah, melahirkan anak pada usia 5 tahun 7 bulan 21 hari. Lina dibawa ke hospital oleh orang tuanya pada usia lima tahun kerana perutnya semakin membesar. Dia awalnya dianggap memiliki tumor, tetapi para doktor mengesahkan dia hamil tujuh bulan. Dr Gerardo Lozada membawanya ke Lima, Peru, untuk rawatan lanjut. Satu bulan setengah kemudian, pada 14 Mei 1939, dia melahirkan seorang anak lelaki dengan pembedahan caesar kerana punggungnya yang kecil. Pembedahan dilakukan oleh Dr Lozada dan Dr Busalleu, dengan dibantu oleh Dr Colareta. Kesnya dilaporkan secara terperinci oleh Dr Edmundo Escomel dalam jurnal perubatan La Presse Médicale.

3. Ibu Paling Tua Ketika Melahirkan
Setelah menunggu lebih dari 40 tahun untuk anak pertama, wanita India Rajo Devi Lohan melahirkan pada bulan November 2008, pada usia 70.

4. Ibu Dengan Kelahiran Terbanyak [69 Anak]
Menurut Guinness Book of Records, ibu yang paling produktif sepanjang sejarah adalah seorang petani dari Shuya, Russia, yang dikenali hanya sebagai isteri Feodor Vassilyev, yang melahirkan tidak kurang dari 69 anak-anak, dari 27 kehamilan. Gambar hanya sebagai hiasan kerana tiada gambarnya yang sebenar disebabkan beliau hidup di abad 18.

5. Lelaki Menjadi Ibu Yang Pertama Di Dunia
Thomas Beatie adalah lelaki pertama yang menjadi seorang ibu. Sebenarnya dia dilahirkan sebagai seorang wanita dan menjadi lelaki setelah dia menjalani pembedahan dan perawatan selama sepuluh tahun dan sekarang hidup sebagai seorang lelaki di Oregon. Dia hamil kerana histerektomi (pembedahan rahim). Thomas memutuskan untuk mempunyai bayi sendiri, melalui persenyawaan menggunakan sperma penderma dan sel telur milik Thomas sendiri.

6. Ibu Kembar Tertua
Benar-benar bertekad untuk memiliki seorang anak lelaki pada usia 70 tahun, Omkari Panwar menjadi ibu kembar tertua. Sama dengan suaminya Charan Singh Panwar, mereka membayar kos rawatan yang mahal demi mempunyai pewaris lelaki. Mereka menjual kerbau, menggadaikan tanah, menghabiskan tabungan hidup mereka dan mengambil pinjaman kad kredit. Panwar sudah memiliki dua anak perempuan dewasa, dan lima cucu, tapi mereka hanya ingin seorang anak lelaki tetapi bernasib baik dikurniakan kembar.

7. Ibu Tumpang Tersubur Di Dunia
Carole Horlock ialah ibu tumpang, telah melahirkan 12 bayi dalam 13 tahun – termasuk kembar tiga. Ini adalah rekod dunia untuk ibu tumpang paling produktif. “Ketika saya pertama kali menjadi ibu tumpang, saya berharap melakukannya hanya sekali” katanya. “Tapi saya sangat menyukainya.. setelah saya melahirkan bayi saya ingin melakukannya lagi.” Dia dibayar rata-rata $25,000 hingga $30,000 untuk tujuan tersebut.

8. Ibu Terkecil Di Dunia
Ibu terkecil di dunia ini telah melahirkan untuk kali ketiga, meskipun dia diingatkan akan membahayakan hidupnya. Stacey Herald, yang memiliki tinggi 2 kaki 9 inci, diberitahu bahawa kehamilan mampu membunuhnya. Namun dengan berani dia menentang para doktor untuk memiliki dua bayi. Dia disahkan menderita osteogenesis imperfekta, yang menyebabkan rapuh tulang dan paru-paru sehingga menyebabkan dia tidak berkembang. Herald, yang menggunakan kerusi roda dan suaminya Will, yang memiliki tinggi 6 kaki 4 inci, tidak sabar menunggu kelahiran bayi ketiga mereka. Dia mengaku ketika sedang hamil adalah tidak selesa dan hanya terbaring di tempat tidur selama berminggu-minggu.

9. Ibu Dengan Bayi Terkecil Di Dunia
Mahajabeen Sheikh melahirkan Rumaisa Rahman pada tanggal 19 September 2004 di Loyola University Medical Center. Bayi yang beratnya hanya 244 gram dan panjang 10 inci merupakan bayi terkecil di dunia. Bayi tersebut dilahirkan setelah 25 minggu enam hari kehamilan ibunya. Rumaisa, yang tinggal dengan kedua orang tua di Hanover Park, Illinois, A.S beratnya hanya 244 gram ketika lahir, tapi membesar seperti manusia normal.

10. Ibu Dengan Senggang Terlama Antara Anak
Elizabeth Ann Buttle memiliki dua anak, Belinda dan Joseph, ada yang menarik tentangnya. Belinda Buttle lahir pada 19 Mei 1956. Bahagian luar biasa adalah jarak antara kelahiran Belinda dan Joseph Buttle yang lahir pada 20 Nopember 1997 ketika Elizabeth Ann Buttle berusia 60 tahun. Bererti kelahiran pertama dengan kedua memiliki selang waktu 41 tahun 185 hari.
 

Oct 20, 2011

OPIS KE KUTUB NIE??

tetiba aku rase opis nie da mcm kutub..
xkire lar kutub utare ke..selatan ke..
tapi nie mmg cejuk tahap gaban gibun..
klu da cejuk cmni..
jamban adelah tempat yg paling kerap aku kunjung..
itu yg xtahan 2..
adehhhh...

 ~ mengigil-gigil da duk dlm opis neh ~ 

~ cejuk2 camni..xtiviti nie yg paling best sebenarnye..hehe ~

Blogger! Jom Kenal

Sape2 nk join boley lar tekan sini..
Di pagi yang dingin nie..cheg nk join segmen lar..boley dikatekan hari2 cheq join segmen..
ala..apelah salahnye cheq nk tmbah kenalan di alam maya nie kan..
okey cheq sorg isteri da sorg ibu pada my lil angel Cik awatif..
blog cheq pasal..luahan ati cheq..pasal parenting pn ade..huhu..semua nye ade..
cheq akan berkongsi semua info yang cheq ade tuk anda semua.. 

PAGI YANG DINGIN



السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Hujan yang turun bagaikan mutiara...
acecece..da macam arwah Sudirman plak..hihihi
Hari2 hujan skang..
org kate nk tibe musim lar katakan..

hujan dipagi hari..membuatkan cheq ssh nk bgn pg..
mujur lar ade cik awatif..die da bgn dulu..smbil bergolek2..
dan menendang2 ummi nyer..terjage juge akhirnye..
huhuhu..menccabar btol melalui hari bile pagi2 hujan neh..
dengan jalannyer yang jam..
adessss...

xpe la..hujan tu rahmat Allah..
kite manusia xpenah bersyukur..ish..ish..ish...

**TERIMA KASIH ALLAH**





Oct 19, 2011

PENGAJARAN : MANA MAK??

Mana Mak?' 

Jam 6.30 petang. 

Mak berdiri di depan pintu. Wajah Mak kelihatan resah. Mak tunggu adik bungsu balik dari sekolah agama. 

Ayah baru balik dari sawah. 

Ayah tanya Mak, “Along mana?’ 

Mak jawab, “Ada di dapur tolong siapkan makan.” 

Ayah tanya Mak lagi,” Angah mana?” 

Mak jawab, “Angah mandi, baru balik main bola.” 

Ayah tanya Mak, “Ateh mana?” 

Mak jawab, “Ateh, Kak Cik tengok tv dengan Alang di dalam?” 

Ayah tanya lagi, “Adik dah balik?” 

Mak jawab, “Belum. Patutnya dah balik. Basikal adik rosak kot. Kejap lagi kalau tak balik juga jom kita pergi cari Adik.” 

Mak jawab soalan ayah penuh yakin. Tiap-tiap hari ayah tanya soalan yang sama. Mak jawab penuh perhatian. Mak ambil berat di mana anak-anak Mak dan bagaimana keadaan anak-anak Mak setiap masa dan setiap ketika. 

Dua puluh tahun kemudian 

Jam 6.30 petang 

Ayah balik ke rumah. Baju ayah basah. Hujan turun sejak tengahari. 

Ayah tanya Along, “Mana Mak?” 

Along sedang membelek-belek baju barunya. Along jawab, “Tak tahu.” 

Ayah tanya Angah, “Mana Mak?” 

Angah menonton tv. Angah jawab, “Mana Angah tahu.” 

Ayah tanya Ateh, “Mana Mak?” 

Ayah menunggu lama jawapan dari Ateh yang asyik membaca majalah. 

Ayah tanya Ateh lagi, "Mana Mak?"

Ateh menjawab, “Entah.” 

Ateh terus membaca majalah tanpa menoleh kepada Ayah. 

Ayah tanya Alang, “Mana Mak?” 

Alang tidak jawab. Alang hanya mengoncang bahu tanda tidak tahu. 


Ayah tidak mahu tanya Kak Cik dan Adik yang sedang melayan facebook. Ayah tahu yang Ayah tidak akan dapat jawapan yang ayah mahu. 

Tidak ada siapa tahu di mana Mak. Tidak ada siapa merasa ingin tahu di mana Mak. Mata dan hati anak-anak Mak tidak pada Mak. Hanya mata dan hati Ayah yang mencari-cari di mana Mak. 

Tidak ada anak-anak Mak yang tahu setiap kali ayah bertanya, "Mana Mak?" 

Tiba-tiba adik bungsu bersuara, “Mak ni dah senja-senja pun merayap lagi. Tak reti nak balik!!” 

Tersentap hati Ayah mendengar kata-kata Adik. 

Dulu anak-anak Mak akan berlari mendakap Mak apabila balik dari sekolah. Mereka akan tanya "Mana Mak?" apabila Mak tidak menunggu mereka di depan pintu. 

Mereka akan tanya, "Mana Mak." Apabila dapat nombor 1 atau kaki melecet main bola di padang sekolah. Mak resah apabila anak-anak Mak lambat balik. Mak mahu tahu di mana semua anak-anaknya berada setiap waktu dan setiap ketika. 

Sekarang anak-anak sudah besar. Sudah lama anak-anak Mak tidak bertanya 'Mana Mak?" 

Semakin anak-anak Mak besar, soalan "Mana Mak?" semakin hilang dari bibir anak-anak Mak . 

Ayah berdiri di depan pintu menunggu Mak. Ayah resah menunggu Mak kerana sudah senja sebegini Mak masih belum balik. Ayah risau kerana sejak akhir-akhir ini Mak selalu mengadu sakit lutut.

Dari jauh kelihatan sosok Mak berjalan memakai payung yang sudah uzur. Besi-besi payung tercacak keluar dari kainnya. Hujan masih belum berhenti. Mak menjinjit dua bungkusan plastik. Sudah kebiasaan bagi Mak, Mak akan bawa sesuatu untuk anak-anak Mak apabila pulang dari berjalan. 

Sampai di halaman rumah Mak berhenti di depan deretan kereta anak-anak Mak. Mak buangkan daun-daun yang mengotori kereta anak-anak Mak. Mak usap bahagian depan kereta Ateh perlahan-lahan. Mak rasakan seperti mengusap kepala Ateh waktu Ateh kecil. Mak senyum. Kedua bibir Mak diketap repat. Senyum tertahan, hanya Ayah yang faham. Sekarang Mak tidak dapat lagi merasa mengusap kepala anak-anak seperti masa anak-anak Mak kecil dulu. Mereka sudah besar. Mak takut anak Mak akan menepis tangan Mak kalau Mak lakukannya.

Lima buah kereta milik anak-anak Mak berdiri megah. Kereta Ateh paling gah. Mak tidak tahu pun apa kehebatan kereta Ateh itu. Mak cuma suka warnanya. Kereta warna merah bata, warna kesukaan Mak. Mak belum merasa naik kereta anak Mak yang ini. 

Baju mak basah kena hujan. Ayah tutupkan payung mak. Mak bagi salam. Salam Mak tidak berjawab. Terketar-ketar lutut Mak melangkah anak tangga. Ayah pimpin Mak masuk ke rumah. Lutut Mak sakit lagi. 

Mak letakkan bungkusan di atas meja. Sebungkus rebung dan sebungkus kueh koci pemberian Mak Uda untuk anak-anak Mak. Mak Uda tahu anak-anak Mak suka makan kueh koci dan Mak malu untuk meminta untuk bawa balik. Namun raut wajah Mak sudah cukup membuat Mak Uda faham. 

Semasa menerima bungkusan kueh koci dari Mak Uda tadi, Mak sempat berkata kepada Mak Uda, "Wah berebutlah budak-budak tu nanti nampak kueh koci kamu ni."

Sekurang-kurangnya itulah bayangan Mak. Mak bayangkan anak-anak Mak sedang gembira menikmati kueh koci sebagimana masa anak-anak Mak kecil dulu. Mereka berebut dan Mak jadi hakim pembuat keputusan muktamat. Sering kali Mak akan beri bahagian Mak supaya anak-anak Mak puas makan. Bayangan itu sering singgah di kepala Mak.

Ayah suruh Mak tukar baju yang basah itu. Mak akur.

Selepas Mak tukar baju, Ayah iring Mak ke dapur. Mak ajak anak-anak Mak makan kueh koci. Tidak seorang pun yang menoleh kepada Mak. Mata dan hati anak-anak Mak sudah bukan pada Mak lagi.

Mak hanya tunduk, akur dengan keadaan. 

Ayah tahu Mak sudah tidak boleh mengharapkan anak-anak melompat-lompat gembira dan berlari mendakapnya seperti dulu. 

Ayah temankan Mak makan. Mak menyuap nasi perlahan-lahan, masih mengharapkan anak-anak Mak akan makan bersama. Setiap hari Mak berharap begitu. Hanya Ayah yang duduk bersama Mak di meja makan setiap malam. 

Ayah tahu Mak penat sebab berjalan jauh. Siang tadi Mak pergi ke rumah Mak Uda di kampung seberang untuk mencari rebung. Mak hendak masak rebung masak lemak cili api dengan ikan masin kesukaan anak-anak Mak. 

Ayah tanya Mak kenapa Mak tidak telepon suruh anak-anak jemput. Mak jawab, "Saya dah suruh Uda telepon budak-budak ni tadi. Tapi Uda kata semua tak berangkat." 

Mak minta Mak Uda telepon anak-anak yang Mak tidak boleh berjalan balik sebab hujan. Lutut Mak akan sakit kalau sejuk. Ada sedikit harapan di hati Mak agar salah seorang anak Mak akan menjemput Mak dengan kereta. Mak teringin kalau Ateh yang datang menjemput Mak dengan kereta barunya. Tidak ada siapa yang datang jemput Mak.

Mak tahu anak-anak mak tidak sedar telepon berbunyi. Mak ingat kata-kata ayah, “Kita tak usah susahkan anak-anak. Selagi kita mampu kita buat saja sendiri apa-apa pun. Mereka ada kehidupan masing-masing. Tak payah sedih-sedih. Maafkan sajalah anak-anak kita. Tak apalah kalau tak merasa menaiki kereta mereka sekarang. Nanti kalau kita mati kita masih ada peluang merasa anak-anak mengangkat kita kat bahu mereka.” 

Mak faham buah hati Mak semua sudah besar. Along dan Angah sudah beristeri. Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik masing-masing sudah punya buah hati sendiri yang sudah mengambil tempat Mak di hati anak-anak Mak. 

Pada suapan terakhir, setitik air mata Mak jatuh ke pinggan. 

Kueh koci masih belum diusik oleh anak-anak Mak. 

Beberapa tahun kemudian 

Mak Uda tanya Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik, “Mana mak?”. 

Hanya Adik yang jawab, “Mak dah tak ada.” 

Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik tidak sempat melihat Mak waktu Mak sakit. 

Kini Mak sudah berada di sisi Tuhannya bukan di sisi anak-anak Mak lagi. 

Dalam isakan tangis, Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik menerpa kubur Mak. Hanya batu nisan yang berdiri terpacak. Batu nisan Mak tidak boleh bersuara. Batu nisan tidak ada tangan macam tangan Mak yang selalu memeluk erat anak-anaknya apabila anak-anak datang menerpa Mak semasa anak-anak Mak kecil dulu. 

Mak pergi semasa Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik berada jauh di bandar. Kata Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik mereka tidak dengar handphone berbunyi semasa ayah telepon untuk beritahu mak sakit tenat. 

Mak faham, mata dan telinga anak-anak Mak adalah untuk orang lain bukan untuk Mak. 

Hati anak-anak Mak bukan milik Mak lagi. Hanya hati Mak yang tidak pernah diberikan kepada sesiapa, hanya untuk anak-anak Mak.. 

Mak tidak sempat merasa diangkat di atas bahu anak-anak Mak. Hanya bahu ayah yang sempat mengangkat jenazah Mak dalam hujan renyai. 

Ayah sedih sebab tiada lagi suara Mak yang akan menjawab soalan Ayah, 

"Mana Along?" , "Mana Angah?", "Mana Ateh?", "Mana Alang?", "Mana Kak Cik?" atau "Mana Adik?". Hanya Mak saja yang rajin menjawab soalan ayah itu dan jawapan Mak memang tidak pernah silap. Mak sentiasa yakin dengan jawapannya sebab mak ambil tahu di mana anak-anaknya berada pada setiap waktu dan setiap ketika. Anak-anak Mak sentiasa di hati Mak tetapi hati anak-anak Mak ada orang lain yang mengisinya. 

Ayah sedih. Di tepi kubur Mak, Ayah bermonolog sendiri, "Mulai hari ini tidak perlu bertanya lagi kepada Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik , "Mana mak?" "

Kereta merah Ateh bergerak perlahan membawa Ayah pulang. Along, Angah, Alang dan Adik mengikut dari belakang. Hati ayah hancur teringat hajat Mak untuk naik kereta merah Ateh tidak kesampaian. Ayah terbayang kata-kata Mak malam itu, "Cantiknya kereta Ateh, kan Bang? Besok-besok Ateh bawalah kita jalan-jalan kat Kuala Lumpur tu. Saya akan buat kueh koci buat bekal."

"Ayah, ayah....bangun." Suara Ateh memanggil ayah. Ayah pengsan sewaktu turun dari kereta Ateh.. 

Terketar-ketar ayah bersuara, "Mana Mak?" 

Ayah tidak mampu berhenti menanya soalan itu. Sudah 10 tahun Mak pergi namun soalan "Mana Mak?" masih sering keluar dari mulut Ayah sehingga ke akhir usia. 

Sebuah cerita pendek buat tatapan anak-anak. Kata orang hidup seorang ibu waktu muda dilambung resah, apabila tua dilambung rasa. Kata Rasulullah saw. ibu 3 kali lebih utama dari ayah. Bayangkanlah berapa kali ibu lebih utama dari isteri, pekerjaan dan anak-anak sebenarnya. Solat sunat pun Allah suruh berhenti apabila ibu memanggil. Berapa kerapkah kita membiarkan deringan telepon panggilan dari ibu tanpa berjawab?



nota kaki : tiada gantinye seorg ibu untuk kite..hargai lah mereka ketika mereka masih hidup..

SAYA, BLOG DAN PEMBACA


Cheq berblog untuk berkongsi info, meluahkan perasaan dan berkongsi keseronokan dengan pembace..blog merupakan 1 platform untuk cheq berkongsi kesemuanyer dengan pembace..xkire tempat dan waktu..dan buat blog misti perlukan pembaca..untuk bertukar-tukar pendapat..setiap orang mempunyai pandangan masing2 kan? klu xde pembace..sunyi lar blog cheq neh..



Menu Diet Bayi


Pada masa kini, proses mula memberi makanan pejal kepada si bayi lebih dikenali sebagai ‘makanan pelengkap’, di sebalik ‘menceraikan’ bayi daripada susu, sebab ibu masih digalakkan untuk meneruskan penyusuan susu ibu sehingga berumur 2 tahun selepas bayi diberi makan makanan pelengkap. Ini memudahkan bayi mengharungi masa peralihan dan mendapat kebaikan daripada susu ibu dengan lebih lama.

Tiada siapa yang boleh menetapkan masa yang paling sesuai untuk memperkenalkan makanan pelengkap kepada bayi. Setiap bayi adalah unik.
 

Sesetengah bayi telah bersedia untuk menerima makanan pelengkap sebelum berusia empat bulan; dan ada juga yang perlu ditangguhkan dua bulan lagi iaitu ketika berusia enam bulan. Walau bagaimanapun, makanan pelengkap adalah baik jika mula diberi apabila bayi mencecah usia 6 bulan. Penangguhan hanya akan menyebabkan bayi sukar untuk menyesuaikan diri dengan makanan baru. Tambahan pula, sewaktu bayi membesar, keperluan pemakanannya akan meningkat dan susu ibu tidak mampu memenuhi keperluan ini.

Jika bayi anda menangis selepas diberi susu beberapa kali, ini mungkin menunjukkan dia masih lapar. Antara tanda lain yang menunjukkan bayi sudah bersedia untuk diberi makanan pelengkap adalah:
  • Bayi boleh menyokong kepalanya
  • Bayi boleh duduk, dengan sokongan tangan anda atau belakang kerusi.
  • Bayi melakukan pergerakan mengunyah sewaktu makanan tiada dalam mulutnya.
  • Bayi gemar memasukkan tangan dan permainan ke mulutnya
  • Bayi kerap diberi makan namun beratnya masih belum bertambah, atau kadar pertambahan
    beratnya semakin berkurangan
Makanan Pertama Bayi

Di Malaysia, bubur nasi merupakan ‘makanan permulaan’ bayi. Ia adalah pilihan yang baik untuk memulakan makanan pelengkap, kerana nasi jarang sekali menyebabkan alergi atau alahan berbanding dengan bijirin seperti gandum. Anda boleh mula memperkenalkan buah-buahan dan sayursayuran dengan memberinya dalam bentuk puri. Dengan cara ini, bayi anda akan mengenali rasa yang berbeza dan membiasakan dirinya memakan pelbagai jenis makanan. Adalah sangat baik sekiranya anda membiasakan bayi anda kepada sayur-sayuran sebelum memperkenalkan buahbuahan kepadanya. Ini adalah kerana bayi mungkin menolak sayur-sayuran kerana rasanya yang kurang enak berbanding dengan rasa buah yang manis secara semulajadi.

Makanan yang boleh dicuba. Bubur nasi dan barli; kacang dan kekacang; ubi kentang; buah-buahan segar; sayur-sayuran segar.


Cara menyediakan makanan puri:
1. 
Potong buah-buahan atau sayur-sayuran dalam bentuk dadu.
 
2. 
Kukus buah-buahan atau sayur-sayuran hingga lembut (langkah ini boleh ditinggalkan sekiranya menggunakan buah-buahan yang lembut seperti pisang atau betik).
3. 
Gunakan pengisar makanan, pelecek atau parut untuk menghancurkan makanan.
 
4. 
Tambahkan air atau susu ibu untuk mencairkannya.

Apabila anda mula memperkenalkan makanan pelengkap kepada bayi, berilah dalam jumlah yang sedikit sahaja kerana ini adalah mencukupi baginya. Pada peringkat awal tujuan memberi bayi makan adalah untuk membiasakan bayi kepada cara makan yang baru, maka anda tidak perlu menyediakan makanan dalam jumlah yang banyak.

Mulakan dengan memberi bayi susu ibu dan sebelum bayi terlalu kenyang, sendawakan bayi, dan kemudian dudukkan dia. Letakkan sedikit makanan di hujung sudu plastik yang bersih dan halakan kepada bibir bayi. Biarkan bayi menghisapnya. Jika bayi dapat membawa makanan ke bahagian belakang mulut dan seterusnya menelan, teruskan dengan memberikan dua atau tiga sudu lagi makanan tersebut.

Anda boleh cuba memberi bayi cecair seperti sup sayur yang telah ditapis bersama air barli. Jika anda ingin memberi bayi anda jus buahbuahan, cubalah sediakan jus dan gunakan penapis untuk membuang hampas buah. Sama ada anda memberinya dalam bentuk jus atau sup, jangan sesekali menambah gula atau garam. Biarkan bayi menggemari keaslian rasa makanan tersebut.
 Perangkap Madu

Menurut cerita orang tua, pemberian madu yang telah dicairkan boleh menjadikan bayi berperwatakan “manis”. Namun begitu ia juga akan mendedahkan bayi kepada risiko kesihatan. Pertama, dengan menambah manisan kepada makanan, bukan sahaja ia tidak sesuai, malah ia juga menggalakkan penyakit gusi dan gigi (sewaktu gigi mula tumbuh).Yang kedua, madu kadang kala mengandungi spora daripada kuman yang boleh menganggu saluran penghadaman. Yang ketiga, dengan menambahkan manisan pada makanan, ini akan menyebabkan bayi suka kepada makanan manis dan boleh mengakibatkan pemakanan yang kurang baik, kerosakan pada gusi dan gigi serta obesiti di masa hadapan.

Keselamatan Makanan Bayi


Mungkin bayi anda telah biasa dengan makanan pejal dengan baik, namun dia tidak bersedia lagi untuk makan di gerai. Untuk melindungi sistem bayi yang sensitif, pastikan makanan yang diberikan kepadanya adalah bersih, berkhasiat dan disediakan dengan cara yang betul.

  • Basuh beras, buah-buahan dan sayur-sayuran dengan bersih semasa penyediaan. Ini adalah penting terutamanya jika makanan ini diberi secara mentah.
  • Jangan beri bayi daging, ikan, makanan laut atau telur yang mentah atau separuh masak.
  • Asingkan mangkuk dan sudu khas untuk bayi anda. Dengan ini, makanan bayi tidak akan dicemari oleh makanan ahli keluarga yang lain
  • Beri bayi makanan dalam bentuk cecair sehingga usianya enam bulan. Ketulan makanan, walaupun kecil tetap boleh menyebabkan bayi tercekik atau rasa tersekat.
  • Jangan beri bayi makanan yang telah terkena mulut anda. Jika makanan itu terlalu panas, biarkan ia sejuk dengan sendirinya, jangan meniup makanan tersebut dan jangan masukkan makanan ke dalam mulut anda untuk menyejukkannya!
  • Elakkan daripada memberi bayi makanan yang terproses. Jika anda pergi bercuti dan perlu membawa makanan komersial, pastikan ia mengandungi 100% bahan asli dan tidak mengandungi gula atau garam.
  • Jika anda memberi bayi makanan komersial daripada bekasnya, buang makanan yang tidak habis dimakan. Makanan ini mungkin telah dicemari sejurus terkena sudu.
  • Jangan beri bayi telur sebelum usianya mencecah enam bulan, dan pada mulanya, hanya memberi kuning telur yang dimasak rebus dan dihancurkan.
  • Walaupun sayur-sayuran adalah baik, sesetengah sayuran adalah tidak sesuai untuk bayi sebelum berusia setahun. Ini termasuk bayam, lobak, ubi bit dan buah-buahan masam seperti nanas dan limau masam.

nota kaki : cheq da lame cari care2 nk puri..nk beli yang da siap..xsure ke'halal'an nye..tkot gak..nie kene cube kt cik awatif neh..huhuhu..

NAPE WAT CMTU?


Sedey xterkira rasenyer..
sebak..marah..geram..macam2 perasaan ade kt dada cheq nie ha..
ade jugak manusia jenis nie kt dunia nie..
xberfikir panjang langsung..ingat buat mcm nie..org xboley tau ke...tu anak ko?
DNA ade....ko xboley lari dari buat salah..

cheq btol2 marah..
orang yang xade anak menangis2 nk anak..tiap hari doa pada Allah tuk dapat anak..
ko boley buang..campak..mne pg otak ko nie??
kate skolah? mne nilai2 murni yang ko blaja kt skola..
sungguh pn da terlanjur..pk lah care yang terbaek nk selesai masalah nie..
bkn dengan care kelar anak..campak anak..bkn camtu..
malu..tkot org tau..tkot masyarakat cemuh..
hey..!! tolong lar..mase buat xnk pk..

pade adek2 sekalian..tlg ye..klu da buat sesuatu xbaek..
taubat pada Allah..malu ngan Allah..sebab kite nie hamba abdi Allah..
jangan malu..anak yang korang kandung tu xberdosa..
serahkan pada orang yang nk kan anak tu..
minta tlg org..minta tlg sesiape yg dipercayai..
jgn buat mcm nie.. 

takde ke rase belas pada anak yang awak kandung 2..
selame 9 bulan awak kandung..
die membesar dlm perut awak..
die mkn ape yg awak mkn..
die minum ape yg awak minum..
die dapat rase kesusahan awak..
die menendang sejak dari usia 4 bulan..
takde ke timbul perasaan kasih seorg ibu..

cheq sebagai seorg ibu..rase terkilan..kenape ade org wat mcm nie..
sedey...sedey sgt...

sum1 penah bertanye pada cheq..setiap baby yang lahir..baunyer same jer setiap baby..kenape ye?? cheq penah terbace..setiap bayi yang lahir 2..membawa 1 bau..iaitu bau syurga..

nota kaki : mase cik awatif lahir aritu..cheq ngan hubby amek kesempatan cium awatif bnyk2..bila da usia cik awatif da smpi 1 bulan..bau tu beransur-ansur hilang.. dpt nikmati bau itu..coz..nasib kite disane nanti belum tentu..syurga @ neraka..

"1ST GIVEAWAY MR BAIZ ~ RM300 untuk di Menangi!!!"

Pepagi mulia nie..cheq nk ajak kawan2 cheq join GA Mr Baiz nie..
Meh lar ramai-ramai join memeriahkan lagi GA Mr Baiz neh..
hehehe...


Sape2 yang berminat 
then troz ke sane..  :-)

Oct 18, 2011

AHAD YANG LALU...

da lame cheq n hubby plan nk bawak cik awatif g ke pantai..
tp tkot..sbb cik awatif kecik lagi..so..skang cik awatif da 6 bulan..
boley lar bawak men2 pasir..
xcited sgt mase bawakcik awatif g pantai..
muke nyer pelik aje..
last2 menangis..huhuhu..xbiase lagi..tkot nmpk ombak..
huhuhu..indah ciptaan Allah sayang...

~ Cik Awatif merenung ombak ~

~ muke da nak nangis ~

 ~ kaki kenet yg memijak ~

~ kami ~ 

 ~ kemain suke lg die ~

~ anak kesayangan ayah ~

** TERIMA KASIH ALLAH **


Oct 17, 2011

EPPY BESDAY CIK JAH..

Selamat Hari Lahir cheq ucapkan pada bonda tersayang Cik Jah..
smoga dimurahkan rezeki..
dilindungi Allah S.W.T
dan diberikan kesehatan yang baek..
Sayang Mak sesangat..
hehehe..
nie org nyanyi lagu best sempena arijadi mak..
ade 2 versi jer mak..
yang versi laen xpndai..
semoge ceria2 selalu ye mak..heheheh

~ comeynyer cik jah..~

** besday cheq..ayah n mak..xjauh beza pn..
ayah n cheq mempunyai tarikh lahir yang same..
mak cume beza 4 hari aje dari kitowg..huhuhu

Versi melayu..
Allah selamatkan kamu...
Allah selamatkan kamu..
Allah selamatkan Cik Jah..
Allah selamatkan kamuuuuuu..

Versi omputih...
hepi besday to you..
hepi besday to you...
hepi besday to..Cik Jah....
hepi besday toooooo uuuuuuu..

17/10/1956 - Khotijah Mad Hassan (>_<)

Oct 13, 2011

~ Happy Besday Cheq n Ayahanda ~

Syukur Ya Rahman Ya Rahim..
Sehingga ke hari ini Cheq dan Ayah masih lagi bernafas..
Jantung kami masih berdegup dengan irama yang sama dengan KuasaMu ya Allah..

Ya Allah..kurniakan la kesehatan yang baik kepada Cheq dan ayah..
murahkanlah rezeki kami Ya Allah..
Lindungi lah kami dengan kuasaMu Ya Allah..
Jangan lah Kau palingkan hati kami Ya Allah..

Kasihi lah ibu bapaku seperti mane mereka kasihkan diriku ketika ku masih kecil...
Ya Allah..berkati lah ayahku..
Berikanlah sedikit kasih sayangMu kepada beliau..
dan peliharalah beliau Ya Allah..

~ Pcik Soid yang tersayang ~

Ayah..Yan sayang ayah..selamat hari lahir..
indahnye sambutan hari jadi setiap tahun..
sebab dapat sambut dengan ayah..
coz tarikh lahir kite ke dunia nie same..

13-10-1953 Haji Mohd Soid Haji Mad Badawi
13-10-1986 Izyan Syahirah binti Haji Mohd Soid






Oct 10, 2011

6 BULAN SUDA..

Alhamdullilah...
dengan rahmat dan kasih sayang Nya yang telah di alirkan melalui cheq..
Cik Awatif dapat mencapai umurnye 6 bulan hari ni..

Arini start Taska bagi mkn pada Cik Awatif..arap2 nk lar die mkn..sbb cheq ade cube2 jugak bg die mkn..
tp CIk Awtif xbape nk..
mukin baru2 lagi..xpe..ini usahe ummi membesarkan mu wahai anakku..
Nati balik tije..ummi masakkan bubur tuk Cik Awatif..
hope arini respone nyer baik..hihih

Cik Awatif 12 minggu..

mase nie terkejut cheq die melompat2, tendang2..mase tgh scan..(mase nie xrase ape2 lg)
udah ler gambar nie snap elok aje die tgh pndg camera..huhuhu..indahnye..
mase nie..xsabar nk tgk die lahir..


Cik Awatif berusia 1 hari..



Cik Awatif 5 bulan..gigit ckit pp tu..

Syukur Ya Allah..Kau kurniakan amanatMu..menjadi..penyinar dalam hidup cheq dan suami..
Ya Rahman Ya Rahim..berikan lah kasih sayangMu kepada anakku Nur Awatif Insyirah..diriku..dan suami..
serta berikan lah kekuatan kepada kami untuk mendidik amanahMu ini sebaik2nyer..aminn..



SEGMEN JOM TUKAR DAN KENAL RAKAN BLOGGER

Sejak akhir2 nie..rajin bebenor cheq join segmen..
xpela..nk cari lebey ramai kawan..kawan ade skang oke..tapi ape salahnye kite tambah lg..
kawan biya ribu riban..cintak biyak 1..huhuhu
segmen nk join kali ialah...jeng..jeng..jeng..


pade sesape..mari ler join..
oke..juz tekan sini
oke..guys..c..ya!!

Oct 7, 2011

Shoping Menyoping

Kali ni soping sgt mudah..
kt tenet jer cheq membeli barang Cik Awatif..
Mudah n Jimat Masa..
disebabkan Cik Awatif da semakin melaju sekarang..
Cheq terpakse membeli barang ini..supaye die xmencium-cium lantai dirumah Cheq..
So Cheq membeli nie khas untuk Cik Awatif..
Barangnye ialah...


Cheq harap Cik Awatif teruje melihat tikar neh..huhuh..xsabar nk tgk reaksi die..huhuh

JOM TAMBAH FOLLOWER LAGI

HAri Jumaat yang mulia nie..
Cheq nk join segmen lg..
wat kali ke-3 nyer Cheq men'join'kan diri tuk segmen..
xpe..nk tmbh kawan2 apesalah nyer..sronok ape berkenal-kenalan..
cari kawan2 baru..bertukar-tukar pendapat,.,.

ha..tgk da merepek2 da neh..
okelah..segmen yang cheq nk join arini..ialah : 

SEGMEN : JOM TAMBAH FOLLOWER LAGI


oke...sesape yng berminat..boley lar..
oke..da...da...

Oct 6, 2011

Masjid Paling Aneh Di Dunia..


Bentuknya sederhana, namun jemaahnya datang dari segenap penjuru desa sebelum waktu solat masuk
Mungkin kita tak percaya jika tidak melihat faktanya. Seorang yang tidak kaya, bahkan tergolong miskin, namun mampu membangun sebuah Masjid di Turki. Nama masjidnya pun paling aneh di dunia, iaitu “Shanke Yadem” ( bermaksud “ Anggap Saja Sudah Makan”). Sangat aneh bukan? Disebalik Masjid yang namanya paling aneh tersebut ada cerita yang sangat menarik dan mengandung pelajaran yang sangat berharga bagi kita.



dia akan berkata pada dirinya: Anggap saja sudah makan yang dalam bahasa Turkinya “ Shanke Yadem”

Ceritanya begini :
Di sebuah kawasan Al-Fateh, di pinggir kota Istanbul tinggal seorang yang warak dan sangat sederhana, namanya Khairuddin Afandi. Setiap kali ke pasar beliau tidak membeli apa-apa. Jika dia merasa lapar dan ingin makan atau membeli sesuatu, seperti buah, daging atau manisan, dia akan berkata pada dirinya: Anggap saja sudah makan yang dalam bahasa Turkinya “ Shanke Yadem”




Apa yang dia lakukan setelah itu? wang yang seharusnya digunakan untuk membeli keperluan makanannya itu dimasukkan ke dalan kotak tabung. Begitulah yang dilakukan setiap bulan dan sepanjang tahun. Dia mampu menahan dirinya untuk tidak makan dan belanja kecuali hanya untuk menjaga kelangsungan hidupnya sahaja.
Hari berganti hari, bulan berganti bulan, tahun berganti tahun Khairuddin Afandi konsisten dengan amal dan niatnya yang kuat untuk mewujudkan impiannya untuk membangunkan sebuah masjid.

Tanpa terasa perit, akhirnya Khairuddin Afandi mampu mengumpulkan dana untuk membangun sebuah masjid kecil di daerah tempat tinggalnya. Bentuknyapun sangat sederhana, sebuah pagar persegi empat, ditandai dengan dua menara di sebelah kiri dan kanannya, sedangkan di sebelah arah kiblat ditengahnya dibuat seperti mihrab. Oh ya, masjid ini juga tidak mempunyai bumbung dan permaidani..

Akhirnya, Khairuddin berjaya merialisasikan cita-ciatanya yang amat mulia itu dan masyarakat di sekitarnya pun kehairanan, jika Khairuddin yang miskin itu didalam dirinya tertanam sebuah cita-cita mulia, iaitu membangun sebuah masjid dan akhirnya berjaya.

Tidak banyak orang yang menyangka bahawa Khairuddin seorang yang sangat luar biasa dan orang yang kaya yang lain tidak dapat berbuat kebaikan seperti Khairuddin Afandi.
Setelah penduduk desa mendengar cerita yang sangat menakjubkan itu, merekapun sepakat memberi nama masjid itu dengan nama : “Shanke yadem” (Anggap Saja Saya Sudah Makan)

**mampukah kita berbuat apa seperti yang dilakukan Khairuddin Afandi? semoga beliau dirahmati Allah dan dibalas dengan istana syurga..


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...