Menu Diet Bayi


Pada masa kini, proses mula memberi makanan pejal kepada si bayi lebih dikenali sebagai ‘makanan pelengkap’, di sebalik ‘menceraikan’ bayi daripada susu, sebab ibu masih digalakkan untuk meneruskan penyusuan susu ibu sehingga berumur 2 tahun selepas bayi diberi makan makanan pelengkap. Ini memudahkan bayi mengharungi masa peralihan dan mendapat kebaikan daripada susu ibu dengan lebih lama.

Tiada siapa yang boleh menetapkan masa yang paling sesuai untuk memperkenalkan makanan pelengkap kepada bayi. Setiap bayi adalah unik.
 

Sesetengah bayi telah bersedia untuk menerima makanan pelengkap sebelum berusia empat bulan; dan ada juga yang perlu ditangguhkan dua bulan lagi iaitu ketika berusia enam bulan. Walau bagaimanapun, makanan pelengkap adalah baik jika mula diberi apabila bayi mencecah usia 6 bulan. Penangguhan hanya akan menyebabkan bayi sukar untuk menyesuaikan diri dengan makanan baru. Tambahan pula, sewaktu bayi membesar, keperluan pemakanannya akan meningkat dan susu ibu tidak mampu memenuhi keperluan ini.

Jika bayi anda menangis selepas diberi susu beberapa kali, ini mungkin menunjukkan dia masih lapar. Antara tanda lain yang menunjukkan bayi sudah bersedia untuk diberi makanan pelengkap adalah:
  • Bayi boleh menyokong kepalanya
  • Bayi boleh duduk, dengan sokongan tangan anda atau belakang kerusi.
  • Bayi melakukan pergerakan mengunyah sewaktu makanan tiada dalam mulutnya.
  • Bayi gemar memasukkan tangan dan permainan ke mulutnya
  • Bayi kerap diberi makan namun beratnya masih belum bertambah, atau kadar pertambahan
    beratnya semakin berkurangan
Makanan Pertama Bayi

Di Malaysia, bubur nasi merupakan ‘makanan permulaan’ bayi. Ia adalah pilihan yang baik untuk memulakan makanan pelengkap, kerana nasi jarang sekali menyebabkan alergi atau alahan berbanding dengan bijirin seperti gandum. Anda boleh mula memperkenalkan buah-buahan dan sayursayuran dengan memberinya dalam bentuk puri. Dengan cara ini, bayi anda akan mengenali rasa yang berbeza dan membiasakan dirinya memakan pelbagai jenis makanan. Adalah sangat baik sekiranya anda membiasakan bayi anda kepada sayur-sayuran sebelum memperkenalkan buahbuahan kepadanya. Ini adalah kerana bayi mungkin menolak sayur-sayuran kerana rasanya yang kurang enak berbanding dengan rasa buah yang manis secara semulajadi.

Makanan yang boleh dicuba. Bubur nasi dan barli; kacang dan kekacang; ubi kentang; buah-buahan segar; sayur-sayuran segar.


Cara menyediakan makanan puri:
1. 
Potong buah-buahan atau sayur-sayuran dalam bentuk dadu.
 
2. 
Kukus buah-buahan atau sayur-sayuran hingga lembut (langkah ini boleh ditinggalkan sekiranya menggunakan buah-buahan yang lembut seperti pisang atau betik).
3. 
Gunakan pengisar makanan, pelecek atau parut untuk menghancurkan makanan.
 
4. 
Tambahkan air atau susu ibu untuk mencairkannya.

Apabila anda mula memperkenalkan makanan pelengkap kepada bayi, berilah dalam jumlah yang sedikit sahaja kerana ini adalah mencukupi baginya. Pada peringkat awal tujuan memberi bayi makan adalah untuk membiasakan bayi kepada cara makan yang baru, maka anda tidak perlu menyediakan makanan dalam jumlah yang banyak.

Mulakan dengan memberi bayi susu ibu dan sebelum bayi terlalu kenyang, sendawakan bayi, dan kemudian dudukkan dia. Letakkan sedikit makanan di hujung sudu plastik yang bersih dan halakan kepada bibir bayi. Biarkan bayi menghisapnya. Jika bayi dapat membawa makanan ke bahagian belakang mulut dan seterusnya menelan, teruskan dengan memberikan dua atau tiga sudu lagi makanan tersebut.

Anda boleh cuba memberi bayi cecair seperti sup sayur yang telah ditapis bersama air barli. Jika anda ingin memberi bayi anda jus buahbuahan, cubalah sediakan jus dan gunakan penapis untuk membuang hampas buah. Sama ada anda memberinya dalam bentuk jus atau sup, jangan sesekali menambah gula atau garam. Biarkan bayi menggemari keaslian rasa makanan tersebut.
 Perangkap Madu

Menurut cerita orang tua, pemberian madu yang telah dicairkan boleh menjadikan bayi berperwatakan “manis”. Namun begitu ia juga akan mendedahkan bayi kepada risiko kesihatan. Pertama, dengan menambah manisan kepada makanan, bukan sahaja ia tidak sesuai, malah ia juga menggalakkan penyakit gusi dan gigi (sewaktu gigi mula tumbuh).Yang kedua, madu kadang kala mengandungi spora daripada kuman yang boleh menganggu saluran penghadaman. Yang ketiga, dengan menambahkan manisan pada makanan, ini akan menyebabkan bayi suka kepada makanan manis dan boleh mengakibatkan pemakanan yang kurang baik, kerosakan pada gusi dan gigi serta obesiti di masa hadapan.

Keselamatan Makanan Bayi


Mungkin bayi anda telah biasa dengan makanan pejal dengan baik, namun dia tidak bersedia lagi untuk makan di gerai. Untuk melindungi sistem bayi yang sensitif, pastikan makanan yang diberikan kepadanya adalah bersih, berkhasiat dan disediakan dengan cara yang betul.

  • Basuh beras, buah-buahan dan sayur-sayuran dengan bersih semasa penyediaan. Ini adalah penting terutamanya jika makanan ini diberi secara mentah.
  • Jangan beri bayi daging, ikan, makanan laut atau telur yang mentah atau separuh masak.
  • Asingkan mangkuk dan sudu khas untuk bayi anda. Dengan ini, makanan bayi tidak akan dicemari oleh makanan ahli keluarga yang lain
  • Beri bayi makanan dalam bentuk cecair sehingga usianya enam bulan. Ketulan makanan, walaupun kecil tetap boleh menyebabkan bayi tercekik atau rasa tersekat.
  • Jangan beri bayi makanan yang telah terkena mulut anda. Jika makanan itu terlalu panas, biarkan ia sejuk dengan sendirinya, jangan meniup makanan tersebut dan jangan masukkan makanan ke dalam mulut anda untuk menyejukkannya!
  • Elakkan daripada memberi bayi makanan yang terproses. Jika anda pergi bercuti dan perlu membawa makanan komersial, pastikan ia mengandungi 100% bahan asli dan tidak mengandungi gula atau garam.
  • Jika anda memberi bayi makanan komersial daripada bekasnya, buang makanan yang tidak habis dimakan. Makanan ini mungkin telah dicemari sejurus terkena sudu.
  • Jangan beri bayi telur sebelum usianya mencecah enam bulan, dan pada mulanya, hanya memberi kuning telur yang dimasak rebus dan dihancurkan.
  • Walaupun sayur-sayuran adalah baik, sesetengah sayuran adalah tidak sesuai untuk bayi sebelum berusia setahun. Ini termasuk bayam, lobak, ubi bit dan buah-buahan masam seperti nanas dan limau masam.

nota kaki : cheq da lame cari care2 nk puri..nk beli yang da siap..xsure ke'halal'an nye..tkot gak..nie kene cube kt cik awatif neh..huhuhu..

Comments

Popular posts from this blog

Garam Bukit Himalaya..Percaya atau Tidak??

BEN ASHAARI AJAK BACA BLOG AKU

SEGMEN : BEN ASHAARI TANYA KENAPA BLOG SAYA LAIN DARI YANG LAIN